(Disclaimer: az írás teljesen szubjektív. Nem akarok meggyőzni senkit a goth divat és a horror motívumai közötti összefüggésről, csak megpróbálok írott formát adni egy gyanúnak.)
(Disclaimer 2: amikor "Nagy fekete napernyő alattinak" nevezek minden olyan stílust (és egyben életmódot), amik fekete színekkel és sötét hangulatokkal dolgoznak, egy magyarul nem igazán működő szóviccet próbálok elsütni. Ugyanis angolul a gyűjtőfogalmat "umbrella-term-nek" mondják, ami szabad fordításban esernyőt jelent.)
Ahogy a temetői viráglopásról szóló dühkitörésemben említettem, sok embernek egy sarkított, sztereotipikus kép él a goth-okról (és a nagy fekete napernyő alatt lebzselő többi szubkultúráról is, a metalheadektől kezdve a punkokon és az emo-kon át a lolitákig). Azt is szóba hoztam, hogy ennek a sztereotipikus képnek a forrása valahol ugyanott keresendő, ahol annak a jelenségnek a gyökere, hogy teljesen normális emberek 2000 Ft-ot (egy mozijegynyi vagy egy papírkötéses könyvnyi pénzt) hajlandóak fizetni csak azért, hogy valaki szándékosan a frászt hozza rájuk - azaz hogy horrort nézzenek vagy olvassanak.
Szerencsémre pár napja éppen belefutottam egy leárazásba az Alexandrában, így sikerült szert tennem Stephen King: Danse Macabre című könyvére. Ez Az írásról mellett a másik nemfikciós tanulmánykötete, és sorra veszi a horror műfajának alapköveit valamint az 1950 és 1980 között készült nagy hatású filmeket és könyveket, és arra próbál rájönni ezek elemzésével, hogy miért tűnik úgy, hogy az emberek szeretnek félni.
![]() |
Annyira félünk a haláltól, hogy minden adandó alkalommal beszélünk róla. |
A könyv egyébként (mint mindig) egy remekmű, szinte végtelen mennyiségű lexikális anyag található benne a horror-műfajról (kisebbeknek irodalomórán, nagyobbaknak sörözéssel egybekötött filozofálásokhoz jöhet nagyon-nagyon jól), és King, több kísértetkastélynyi tapasztalattal a háta mögött, képes olyan összefüggéseket meglátni, ami nekem eszembe sem jutott volna.
(Például azt, hogy a kísértetházas történetek az emberek gazdasági félelmeire alapoznak - nem, ne nevess, komolyan mondtam. Gondolj csak bele, a család valamiért elköltözik előző otthonából egy olyan házba, ami hiperolcsó, mivel szellemjárta. Aztán a ház ellenük fordul, ellepik őket a bogarak, patkányok, furcsa foltok jelennek meg a falakon - amiket a mozivásznon kívül mind penésznek, és az ócska, koszos helyek többi velejárójának értelmeznénk. Eltűnnek a dolgaik (nyilván nem tolvajok voltak, hanem szellemek), és a csúcsponton feltűnik a halott előző tulaj - vagy a főbérlő? -, aki követeli vissza a jogos tulajdonát... Mondd, hogy nem logikus!)
![]() |
És még alpesi hitel is van rajta... |
King szerint a horror, akárcsak a humor, egyfajta szelepként funkcionál, amin keresztül az emberek kiélhetik az elfojtott félelmeiket, ösztöneiket, vágyaikat. Vegyük például a kísértetházas történetet - ha beülsz például a Démonok között című filmre, ami nemrég ment a moziban, tudod, hogy a ház az, ami gonosz, hogy a szellem az, ami ártani akar neked, nem pedig valami ködös, megfoghatatlan dolog, amit "gazdasági válságnak" neveznek. A szellem ellen hívhatsz papot, ördögűzőt, vagy a szellemirtókat, és megoldódik minden - miközben kölcsönirtók nem igazán léteznek.
Vagy nézzük meg a zombitörténeteket. Már egy ideje sejthető volt, hogy a zombik a fogyasztói társadalom metaforái, ahogy Szirmai úr megfogalmazta, mintha Apple-logó lenne a homlokukon - a zombik egyetlen agyatlan tömegként működnek, akiket valami ösztönszerű erő késztet arra, hogy minél több embert változtassanak magukhoz hasonlóvá (hm... a politikai metafora ugyan nincs benne a könyvben, de azt hiszem, a zombiknál az is megállná a helyét), és hogy pusztítanak el mindenkit, aki nem lesz zombi. Így a nézők megkönnyebbülnek, és különlegesnek érzik magukat a film végén, amikor a főhős leszámol a zombivírussal, és megmenekül az emberiség, hiszen ők emberek maradtak (még akkor is, ha történetesen éppen egy iPhone-nal a zsebükben nézték végig a filmet).
Más szavakkal az embereknek kell a horror, mert a legtöbb horrortörténet lehet hogy egy ijesztő szörnyet, de kézzelfogható és legyőzhető szörnyet ad az ember kezébe - a valósabb, de megragadhatatlan, hétköznapi szorongás helyett.
Na de hol jönnek be a képbe a nagy fekete napernyő alatti szubkultúráról alkotott előítéletek?
Biztos sokan tapasztaltátok már, hogy a kisebb gyerekeknek kifejezetten tetszik a kinézetünk, én is többször hallottam, ahogy utánam kiabál egy kisfiú vagy kislány: "Nézd, anya, egy hercegnő!". Vajon mi az oka, hogy a felnőtteknek, urambocsá' az öreg néniknek már nem egy hercegnő jut egyébe a fűzőről és a hosszú szoknyáról, hanem valami túlvilági démon? A válasz Stephen King fejtegetésében rejlik - mert ők szeretnek félni.
Tegyük fel, hogy Marika, negyvenes eladónő retteg attól, hogy elhidegül a kisfiától. Ekkor, ha az utcán meglát egy hosszú hajú, bőrkabátos, málhás, bakancsos, fülbevalós fiút, nem az fog eszébe jutni, hogy a fiú biztos dolgozik, hiszen a bőrkabát és a bakancs nem olcsó darabok, vagy biztos iskolába megy, mert könyvek vannak a málhájában, vagy hogy milyen igényes emberről van szó, mert a hosszú haj bizony gyakori ápolásra szorul - nem, csak azt fogja látni, hogy a fiú furcsa, a fiú pont olyan, mint az, amivé a legrosszabb rémálmaiban az ő gyereke válhat. Mert egy furcsa kinézetű, de egyébként normális emberi lény képével nem tud mit kezdeni, de egy ellenségkép, egy megragadható szörny éppen beleillik a lelkivilágába.
Hasonlóképpen Gizi, 38, fél attól, hogy megcsalja a férje. Így a fűzős lányt, akit a kisfia "hercegnőnek" titulál, ő valami démoni csábítónak fog látni, explicit dekoltázzsal.
Mi pedig nem hogy nem teszünk ez ellen semmit, de még rá is játszunk. Gondoljatok csak például a cybergothokra, akik öltözködési szokásaikkal bevallottan egy posztapokaliptikus antiutópia hangulatát akarják felidézni, vagy a GoreGoth stílusra, ami még csak minimális esztétikával sem próbálja leplezni a horrorisztikusságát. (Sőt. Én személy szerint valószínűleg sikítva szaladnék el egy olyan ember elől, aki vírusmaszkot hord, és innen-onnan vérzik. Khm...*ebola* Khm...)
(Egy személyes megjegyzés: Az egyik munkatársam ma nem jött dolgozni, mert lázas, és véres hasmenése van, szóval én most tisztelettel, de bepánikolok, jó?)
De nem kell ennyire extrémnek lenni ahhoz, hogy akarva/akaratlanul félelmet keltsünk másokban. Elég, hogyha a dresscode legalapabb pontjára, a fekete színre gondolunk - ahogy a Trish blogján linkelt remek tanulmány, Laura Schwöbel Finnish Goth Subculture c. szakdolgozatának egyik fejezete mondja, a fekete az európai kultúrában nagyon sokáig csak és kizárólag a gyász színe volt, és mint ilyen, a halál, sötétség, fájdalom és veszteség indikátora volt. Ez természetesen nem egy kőbe vésett törvény, főleg ma, bárki bármikor hordhat bármilyen színt, de a kollektív kulturális tudatba égett szimbólumot nem tudjuk elfelejteni - és mégis mi lehetne ijesztőbb, mint egy fiatal fiú vagy lány, ahogy azt kommunikálja le az öltözékével, hogy halál, veszteség, és fájdalom érte?
Látszólag más téma: volt már veletek olyan, hogy az agyatok két, egymásnak ellentmondó benyomás hatására sztrájkba lépett? Én például rosszul leszek, ha az oldalamon fekve olvasok, mert a vízszintes sorokat függőlegesen kell követnie a szememnek. Vagy például megesett, hogy elájultam a buszon, mert éreztem, hogy a busz rázkódik, de a szemem, ami a szemközti ülést nézte, más jelet küldött.
Az emberek többsége, ha ellentmondó jeleket fog, megijed, kényelmetlenül érzi magát.
Erre a kontrasztra mi is gyakran rájátszunk: a gyász színébe öltözött fiatalok, bársonyszoknya katonai bakanccsal, díszes nőies smink borotvált fejjel; a horror kelléktárában is gyakori elem a kontraszttal való hangsúlyozás: az ördög mindig az ártatlan kislányt szállja meg, a szörny mindig a legönfeledtebben szórakozó fiatalokat támadja meg, mindig az a srác alakul át farkasemberré, aki a legcsendesebb.
Akkor miért csodálkozunk, ha a megjelenésünk olyan hatást vált ki az emberekből, mint egy jó kis horror? (Nem írom, hogy visszatetszést kelt, mert nem mindig kommentálják negatívan - ahogy van, aki a horrorfilmeket is szereti.) Miért vonzódunk az átlagosnál jobban azokhoz a motívumokhoz, amik félelmet keltenek?
Nem hiszem, hogy azért, mert DIREKT rá akarnánk ijeszteni az emberekre. Az "ilyennek születtem" pedig elég vérszegény érvnek tűnik... de egyelőre nincs jobb tippem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése