De csak hogy megmutassam, ellenszélben is végigcsináljuk, amit elkezdtünk, íme a szoknya elkészítése lépésről lépésre.
1, Anyaggyűjtés
Nem könnyű a helyzetünk. A steampunk nem csak annyiból áll, hogy fogunk valami viszonylag modern dolgot, és fogaskerekeket nyomunk rá ragasztópisztollyal -- ez egy gondolatksérlet, egy alternatív univerzum, ahol a divat és a viselkedés a századfordulós mintákat követi (vagy nem, ugyanis a középkori alkimistáktól Leonardo találmányain át a két világháború közti időkig sok korból inspirálódik ez a stílus), a technológia pedig megragadt a gőzgépeknél és az óraszerkezeteknél (de legalábbis átugrotta a fosszilis és a nukleáris tüzelőanyagokat; az elektromosság azonban néha előfordul). Tehát maximum nevében steampunk a Steampunk Couture kollekciója:
Elnagyoltak, közük sincs a viktoriánus vagy edward-kori öltözködéshez, és abszolút nem funkcionálisak. Miért van egy kartonpapír fogaskerék celluxozva a csaj seggére? Mit tartanak azok a gombok? Milyen gyorsan fog elkoszolódni és felfesleni a középső és a jobb oldali hölgy szoknyájának a szegése, ha húzzák a földön? És ha már itt tartunk, hol van a középső hölgy többi része? Úgy értem... tanultam valaha anatómiát, és fele olyan hosszú a lába, mint ami normális.
Ezek jelmezek, és körülbelül annyi közük van a steampunkhoz, mint egy vámpírjelmeznek a goth-hoz.
Ha "victorian skirt pattern"-t keresünk az interneten, legtöbbször húzott szoknyákat találunk, mint ez a szoknya (meg nem mondom, melyik gyártóé, mert a neten a Rebel's Market-től kezdve a Retroscope Fashion-ön és a Steampunk Emporium-on át pár etsy-felhasználóig sokan saját termékként árulják):
Ilyesmit viszont abban az időben még a kurtizánok sem nagyon hordtak. Egy alsószoknyával talán elmenne, de nagyon fura, hogy elöl ennyire buggyos, míg hátul viszonylag egyenesen esik, pedig éppen fordítva kéne lennie.
Vannak aztán a turnűrös ruhaköltemények. Turnűrnek nevezik azt a felsőszoknyát, ami elöl ívesen, majdnem kötényszerűen esik, míg hátul az anyag feltornyozásával olyan hatást érnek el, mintha a hölgynek méretes fonákja lenne.
Ezt egy barátnőm úgy fogalmazta meg, hogy már akkoriban is Nicki Minaj lett volna az aktuális jónő, egy barátom pedig következetesen 'gettóbuksza-szerelésnek hívja a fardagályos ruháimat.
Tulajdonképpen semmi meglepő nincs abban, hogy bizonyos divatelemek idővel vissza-visszatérnek, és a nagy fenék éppen egy olyan jellegzetesség, ami a századfordulón sikk volt, és ma éppen jön vissza (bár legnagyobb szívfájdalmamra nem feltornyozott ruhaanyag formájában...).
A turnűr, más néven fardagály tehát a tompor körül és fölött felhalmozott egyfajta uszály, ami fenékpárnára vagy a krinolinra emlékeztető fémszerkezetre fekszik fel, ami a korabeli emberek által nőiesnek tartott alakot kölcsönzött a viselőjének.
Tissot - Bál a fedélzeten |
Végül ezt a fazont találtam, ahol az anyag ráncolásával érik el a nagy tompor hatását, kicsit hasonlóan mint a magyar népi rakott szoknyánál, azzal a különbséggel, hogy nekünk most a szoknya eleje szinte teljesen lapos, a hátsója pedig sűrűn rakott lesz.
Gyászruha az 1880-as évekből |
2, Kivitelezés
Mindenekelőtt: anyagbeszerzés. Ahogy majdnem mindig, az I <3 Textil nevű üzletláncban szereztem be az anyagot, egy aranybarna alapon fekete fleur-de-lis mintás, vékony, műszálas textilt. Fontos volt, hogy szép legyen az esése, közepesen merev legyen, és nagyobb mennyiség se legyen túl drága belőle. Három métert vettem -- ha ez hangzásra nem tűnik soknak, vessétek össze, hogy a rockabilly körszoknya másfél méterből készült. Ezután már csak azt kellet kitalálnom, hogyan szerezzem vissza a textilt nagyobb sérülések nélkül Mr. Spocktól, a macskánktól, aki beleszeretett, elrabolta, és váltságdíj ellenében sem volt hajlandó szabadon engedni... a részleteket a TEK közleményében megtaláljátok.
Ezen kívül szükség volt még egy darab fekete anyagra a derékövhöz, vagyis ahhoz a részhez, amin a kapcsok lesznek, és amihez majd ráncolva hozzá tudjuk varrni a barna anyagot. Ennek a pontos méretre vágásához le kell mérni a derékbőségünket és erre rászámolni a szegéshez körülbelül öt centimétert. Azért a derékbőségre van szükségünk, nem pedig a csípőméretre, mert ahogy a fenti képeken is láthatjátok (már a festményen vagy a gyászruhán, nem a "Steampunk Couture" darabokon), ez a szoknyafazon a deréknál indul. Aztán hogy korhűen ez alá veszel fűzőt, vagy dekoratív szempontokat szem előtt tartva ez fölé, az már mellékes.
Az első lépés az, hogy megkeressük a barna anyag közepét, és a fekete szalag közepéhez tűzzük úgy, hogy mindkét anyag színével befelé nézzen. Ez lesz a szoknya eleje. Ezután úgy tűzzük össze a két anyagot, ahogy a rakás sűrűségét akarjuk. Ebben az esetben a közepétől 4-5 cm-re tettem két ráhajtást, a többi anyagot pedig körülbelül három centiméteres ráhajtásokkal gyűjtöttem össze a szalag végén, ami a szoknya hátsó része lesz.
Ha ez megvan, kettéhajtjuk a derékszalagot, színével kifelé, és a már meglévő varrás mentén összeöltjük. A derékszalag két végére kézzel varrjuk fel a szoknyakapcsokat, a szalag szélességétől függő mennyiségben, az enyémre három került.
Ezután összevarrjuk az anyag két szélét, úgy, ahogy itt az ábrán.
Már csak az maradt hátra, hogy ellenőrizzük, elég hosszú-e a szoknya, levágjunk belőle, ha túl hosszúra sikeredett volna (sétálóruhát akartunk készíteni, tehát a bokánál nem érhet lejjebb), és beszegjük az alját...
És ez az a pont, ahol totális katasztrófába fordult a dolog.
Először egy pattanást hallottam, olyasmit, mint amikor elszakad a felsőszál. Meg is álltam megnézni. mi történhetett, de mivel minden szál a helyén volt, folytattam a varrást. Igen ám, de a tű ráncolni kezdte az anyagot, a cérna nagy bumliba csomósodott, én meg csak néztem, és reménykedtem, hogy nem tettem tönkre a szoknyát teljesen. Óvatosan kiszedtem az anyagot, ami szerencsére még menthető volt, és megpróbáltam rájönni, mi okozta a bajt. Úgy tűnt, az anyagtovábbítóval van valami probléma; ez egy kis mozgó fémalkatrész, ami elvileg körkörös mozdulatokkal mozgatná a textilt a tű alatt, most azonban csak fel-le lötyögött. Örültem a fejemnek, mert rájöttem, hogy valószínűleg egy fogaskerék tört el (steampunk találkozó előtt milyen stílszerű)...
Csakhogy én buta, természetesen, elfelejtettem a mesteremberek első számú szabályát: NE NYÚLKÁLJ ÁRAM ALATT LÉVŐ SZERSZÁMBA!
Szóval sikerült beleöltenem egyet-kettőt a körmömbe és a mutatóujjam hegyébe.
De ilyen apróságok nem állíthatnak meg. Varrógép áramtalanít, ujj bekötöz, varrótűk elő, akkor is befejezzük azt a szoknyát, ha belepusztulunk.
by: A
Mindenekelőtt: anyagbeszerzés. Ahogy majdnem mindig, az I <3 Textil nevű üzletláncban szereztem be az anyagot, egy aranybarna alapon fekete fleur-de-lis mintás, vékony, műszálas textilt. Fontos volt, hogy szép legyen az esése, közepesen merev legyen, és nagyobb mennyiség se legyen túl drága belőle. Három métert vettem -- ha ez hangzásra nem tűnik soknak, vessétek össze, hogy a rockabilly körszoknya másfél méterből készült. Ezután már csak azt kellet kitalálnom, hogyan szerezzem vissza a textilt nagyobb sérülések nélkül Mr. Spocktól, a macskánktól, aki beleszeretett, elrabolta, és váltságdíj ellenében sem volt hajlandó szabadon engedni... a részleteket a TEK közleményében megtaláljátok.
Ezen kívül szükség volt még egy darab fekete anyagra a derékövhöz, vagyis ahhoz a részhez, amin a kapcsok lesznek, és amihez majd ráncolva hozzá tudjuk varrni a barna anyagot. Ennek a pontos méretre vágásához le kell mérni a derékbőségünket és erre rászámolni a szegéshez körülbelül öt centimétert. Azért a derékbőségre van szükségünk, nem pedig a csípőméretre, mert ahogy a fenti képeken is láthatjátok (már a festményen vagy a gyászruhán, nem a "Steampunk Couture" darabokon), ez a szoknyafazon a deréknál indul. Aztán hogy korhűen ez alá veszel fűzőt, vagy dekoratív szempontokat szem előtt tartva ez fölé, az már mellékes.
A ráncolás vázlatos tervei |
Ha ez megvan, kettéhajtjuk a derékszalagot, színével kifelé, és a már meglévő varrás mentén összeöltjük. A derékszalag két végére kézzel varrjuk fel a szoknyakapcsokat, a szalag szélességétől függő mennyiségben, az enyémre három került.
Ezután összevarrjuk az anyag két szélét, úgy, ahogy itt az ábrán.
Már csak az maradt hátra, hogy ellenőrizzük, elég hosszú-e a szoknya, levágjunk belőle, ha túl hosszúra sikeredett volna (sétálóruhát akartunk készíteni, tehát a bokánál nem érhet lejjebb), és beszegjük az alját...
És ez az a pont, ahol totális katasztrófába fordult a dolog.
Először egy pattanást hallottam, olyasmit, mint amikor elszakad a felsőszál. Meg is álltam megnézni. mi történhetett, de mivel minden szál a helyén volt, folytattam a varrást. Igen ám, de a tű ráncolni kezdte az anyagot, a cérna nagy bumliba csomósodott, én meg csak néztem, és reménykedtem, hogy nem tettem tönkre a szoknyát teljesen. Óvatosan kiszedtem az anyagot, ami szerencsére még menthető volt, és megpróbáltam rájönni, mi okozta a bajt. Úgy tűnt, az anyagtovábbítóval van valami probléma; ez egy kis mozgó fémalkatrész, ami elvileg körkörös mozdulatokkal mozgatná a textilt a tű alatt, most azonban csak fel-le lötyögött. Örültem a fejemnek, mert rájöttem, hogy valószínűleg egy fogaskerék tört el (steampunk találkozó előtt milyen stílszerű)...
Csakhogy én buta, természetesen, elfelejtettem a mesteremberek első számú szabályát: NE NYÚLKÁLJ ÁRAM ALATT LÉVŐ SZERSZÁMBA!
Szóval sikerült beleöltenem egyet-kettőt a körmömbe és a mutatóujjam hegyébe.
De ilyen apróságok nem állíthatnak meg. Varrógép áramtalanít, ujj bekötöz, varrótűk elő, akkor is befejezzük azt a szoknyát, ha belepusztulunk.
...és Mr. Spock |
by: A
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése