2015. július 20., hétfő

Irodamazon

Lefutni egy T-Rexet magassarkúban

Tökre én vagyok a gyorsabb.
Nemrég volt szerencsém megnézni a Jurassic World-öt, és nekem is szemet szúrt az, ami sokaknak: hogy lehet lefutni egy T-Rexet magassarkúban? Hogyan lett egy fiatal karrierista nő a Park vezetője? (Az ivararányok további változásai: a két idegesítő gyerek közül már egyik sem lány, és a Jurassic Jones karakter mellett sem rohangál már egy idegesítő szőke régésztyúk. Viszont sajnos Ian Malcolmhoz hasonlíthatóan szellemes karakter sincs.) És miért tetszett nem csak nekem baromira Claire karaktere?

Claire segget rúg! Claire részvényeseket eszik reggelire, kilóra megveszi a konkurenciát, ebédszünetben kiugrik dínókkal fogócskázni, jippet vezet, hidegvérrel leszorítja az útról a motorosraptort, gyerekeket ment, és igen, lefutja a T-Rexet magassarkúban. És miért lenne ez olyan hihetetlen, hiszen magassarkúban is véghez lehet vinni kemény dolgokat; láttuk már, ahogy nők magassarkúban vezetnek komplett titkosügynökségeket, magassarkúban másznak fel egy
médiabirodalom élére, és vele a Forbes címlapjára, és magassarkúban pakolják fel Görögországot az e-bayre. Még a Stark Industries-nak is egy nő a vezérigazgatója!
Az utolsó Bond-lány
Biztos vagyok benne, hogy én vagyok az egyetlen olyan elvont bölcsész, aki feminista szimbolikát lát bele a Jurassic World-be, de tény, hogy Claire halállaza, és mostantól ez lesz a jelmondatom: LEFUTNI EGY T-REXET MAGASSARKÚBAN.
Magyarország legbefolyásosabb médiaszemélyisége
a harmincas Vidus Gabriella
Ez a nőideál nem kifejezetten újkeletű, hiszen a Mattel már 1992-ben piacra dobta az Üzleti Vezető Barbie (c)-t, az Elnökjelölt Barbie (c)-t, és 2008-ban az Elnök Barbie (c)-t (ő valőszínűleg ugyan az, mint az előző, csak tizenhat évvel később megnyerte a választást). A kezdetet dilettáns popkultúra-tudományi ismeretei szerint Uhura kadét jelenti a Star Trek 1966-os sorozatából, aki annak ellenére, hogy nő ÉS fekete, az Enterprise fedélzeti nyelvésze és kommunikációs tisztje volt (meg merem kockáztatni amúgy, hogy a sorozatban a kompetens nő a legfuturisztikusabb elem). Azóta egyre gyakrabban bukkanak fel nők, akinek nem csak a férfi főszereplő megszülése, pátyolgatása, etetése és kielégítése a célja, nem csak cselekményeszközök, hanem tényleg kidolgozott és erős karakterek. És nem úgy erősek, mint Scarlet O'hara, vagy Brontë-ék hősei, akik a szerelemért, tehát végsősoron mégis férfiakért küzdenek. Úgy erősek, mint Kathryn Janeway, a USS Voyager kapitánya, Clarice Starling, a nő, aki legyőzte Hannibalt, vagy Shoshanna Dreyfus, aki egyedül kivégezte a komplett náci vezérkart - egyikük motivációi között sem szerepelt, hogy férfiak kedvében járjon.


Lugosi Béla meghal, a gótok kierpülnek

Sajnálom, de el kell árulnom egy titkot: öregszünk. Mi is leérettségizünk, lediplomázunk, dolgozni kezdünk, megkomolyodunk, egy idő után már senki nem kéri el a személyinket, és a családi összejöveteleken a "milyen lett a bizi?" kérdést felváltja előbb a "van már férjjelölted?", majd a "és gyereket nem terveztek?". Van egy kor, ami fölött már nem kapunk zsebpénzt (persze a szülők ott segítenek, ahol tudnak, de sejtjük, hogy nem is olyan messze van egy határ...), van egy kor, ami fölött kellemesebb lenne kicsit távolabb lakni otthonról, van egy kor, amikor bizony el kell kezdeni dolgozni.

Az önéletrajza szerint nagy tapasztalata van átkok és varázslatok terén.

Bár a gót szubkultúra hagyományosan a nonkonformizmuson (is) alapszik, tehát nem kifejezetten életcélunk egy irodában megrohadni, bármelyik nagyváros csak véges számú zenészt, grafikust, horrorírót, tetoválóművészt, temetkezési vállalkozót vagy darkshopszemélyzetet képes eltartani, a legtöbbünknek iskola után földhözragadtabb állás után kellett néznie. Mivel a gótok körében a teljes népességnél nagyobb arányban találunk felsőfokú végzettséggel, számítógépes ismeretekkel és nyelvtudással rendelkezőket, ráadásul, mint tudjuk, az üzleti életben előnyben van, aki bátor, kreatív, újító és könnyen megjegyezhető, nem meglepő, hogy felnőve sok gót dolgozik az üzleti életben. Ha ehhez hozzáveszed a fent vázolt nőideált (mert egy élő szubkultúra követi a fősodor változásait, és reagál rá), akkor rájössz, hogy a Corporate Goth (azaz üzletigót vagy irodagót) alstílus kialakulása csak idő kérdése volt. Ennek az irányzatnak zenei háttere nem nagyon van (egyelőre), inkább csak esztétikai, és főleg viselkedési jellegzetességekből áll, a kinézet pedig bármelyik öltözködési irányzat szolidabb, elegánsabb, üzletiesebb verziója lehet.

/Kedves férfi olvasóim, mind a hárman! Sajnálom, de ez a poszt kifejezetten a lányokról fog szólni, hiszen a Corpgoth férfi verziójára jellemző külső és belső jegyek egyáltalán nem újak a szubkultúrában. Sokan hordtok fekete inget, denevérmintás nyakkendőt, lakkcipőt, cilindert vagy sétapálcát, és sokatok opportunista, és domináns jellem, függetlenül attól, hogy irodában dolgoztok vagy nem. (És nagyon jól áll nektek ;) )/

Azért áll nagyon közel a szívemhez ez a stílus, mert corpgoth puszta léte is sztereotípiákat döntöget (miközben félkézzel negyedéves jelentést ír, és az asztal alatt raptorsegget rúg).

  1. A gótok nem csak útkereső kiskamaszok lehetnek, hiszen képesek alkalmazkodni a felnőttkor elvárásaihoz anélkül, hogy elvesztenék önmagukat.
  2. A gótok nem jövő nélküli trógerek, ellenkezőleg, gyakran éppen a gót kulturális hátterük segíti őket hozzá egy magasabb pozícióhoz.
  3. A gótok nem anakronisztikus őskövületek, akik egy rég halott, nyolcvanasévekbeli stílust próbálnak feltámasztani, hiszen a stílus, ami együtt változik a mainstreammel, és válaszol egy új évezred új problémáira, az nem halott.
  4. A gótok nem szexisták. Ez egy viszonylag gyakori vád az összes sötét-alternatív szubkultúrával szemben, amit őszintén, meg is tudok érteni, hogy honnan ered. A tradgótra talán nem kifejezetten jellemző, de elég csak megnézni pár metálborítót, vagy a romantikus gót zokogó nőideálját, hogy megértsük, honnan ered ez a gondolat. Nekem személy szerint (azon kívül hogy baromi elcsépelt, unalmas és semmitmondó) nincs különösebb bajom ezekkel az ábrázolásokkal, de látom, mi bánthat bennük egyeseket. A Nő ezeken a képeken vagy megmentésre szorul, vagy a világ szépségeit szimbolizálva elpusztul, vagy femme fatale alak, de akkor is a szexualitása az egyetlen fegyvere (meg néha egy-egy tőr, vagy egyéb szúró-vágó eszköz, de ne vesszünk el a részletekben). Ezzel szemben a Corpgoth nőnek (gyakran a teste mellett) az esze és a befolyása is veszélyes; fizikailag a légynek sem tudna ártani, gazdaságilag azonban akkor tesz tönkre, amikor akar.

    Fogom ezt a... kanalat..., és jól... megkeverem. Meg bizony.
    Erről a g-portálos idők jutnak eszembe. #sosad #feelthepain #imsogoth
    "Úgy fújta őt el az élet, ahogy a vihar viszi el a hegedűszót."
    /Paolo Gothelho/
Az alhasi vérbőségből eredő trombózis veszélyesebb, mint a gyertyamágiád.
Azt hiszem, értitek, mire akarok kilyukadni.


Példaképek

Mivel viszonylag új alstílusról van szó, elég kevés olyan hírességet vagy fiktív karaktert találni, akiről ki merném jelenteni, hogy corpgoth ideálok lehetnének, de azért hoztam párat.

  • Dita von Teese


Marilyn Manson ex-felesége az öltözködésével és a stílusával akkor is ide illik, ha a legkevésbé sem az üzleti életben ért el sikereket. Legalábbis kezdetben nem, mostanra saját parfümmárkája és estélyi-kollekciója van, a PETA állatvédő szervezet oldalán kampányol. Állítása szerint soha nem alkalmazott stylistot, pontosabban egyetlen alkalommal felbérelt egyet, poénból - de páros lábbal rúgta ki, amikor farmert akart ráadni.


  • Puppini Sisters



(Nem rokonok, ez a zenekar neve)
A Puppini Sisters, közülük is különösen Marcella Puppini (aki e mellett a banda mellett a Marcella and the Forget-me-nots-ot is vezeti). A Puppini Sisters swing-punk stílusban dolgozik, márpedig ezzel a stílussal aranylemezt csinálni nem egyszerű - de nekik sikerült! Egyébként mindhárman művelt, többdiplomás nők, az öltözködési stílusuk pedig az ötvenes évekre hajaz pöttyökkel, ejtett vállal és ceruzaszoknyákkal. 


  • Jill Tracy



A glam noir sanzonénekesnőt nem csak San Francisco 100 legkreatívabbja közé választották, de egyenesen úgy hivatkoznak rá, hogy "a gondolkodó ember Femme Fatale-ja". A Fine art of poisoning című számához készült klip a legjobb kísérleti film és a legjobb zenés videó címet is elvitte a 2003-as New Orleans-i filmfesztiválon, új filmzenét szerzett Murnau Nosfertujához,  valamint hallhatjuk dalait többek között a Fekete Dáliában, több Jekyll és Hyde feldolgozásban, és az NCIS néhány részében.



  • Abby Sciuto
    És ha már NCIS: Abby. Őt majdnem mind ismerjük, sokunknak, köztük nekem is ő volt az első kapcsolatunk a sötét-alternatív szubkultúrákkal. Ő a legjobb példája annak, amit minden értelemben sikernek lehet nevezni: okos, művelt, magasan képzett, jól fizető és izgalmas munkahelye van, ahol fontosnak tartják és szeretik, és mindezt úgy érte el, hogy kívül-belül önmaga maradt. Riszpekt :D
  • Demóna



Demóna női uralkodóként nemcsak a birodalom ügyeivel foglalkozik, hanem az alattvalókkal is személyes kapcsolatot ápol. A film megjelenése után (még a "normális" női) magazinok (is) tele voltak olyan ruhaösszeállításokkal, amiket Demóna ihletett, és simán elmennének irodába. Egy tollas hajtókájú blézert én is bármikor elfogadnék.


  • Edna Mode



Edna Mode (a magyar fordításban Elza Divas; az eredeti nekem jobban fekszik) a The Incredibles című animációs filmben az az excentrikus divattervező díva, aki a szuperhősök kosztümjeit készíti. A divatvilágban szerzett befolyásán túl a (nem mindig legális) technikai újításokhoz is hozzáfér, a temperamentuma és a folyamatos ironizálása miatt mindenképp itt a helye a listán. (Ő a kedvencem.)

Tippek

A stílusoddal bemutatkozol, mielőtt megszólalnál. Fondos, hogy tudd, mit mondasz vele.
(Ezek többségét amúgy tapasztalati úton tanultam meg, magyarul jó kilencven százalékukat elkövettem. A többit is, csak aztokat nem fogom beismerni.)
  • Ha túl hosszú és/vagy bő, fordos a szoknya, akkor kislányos, "hejcegnős"  hatást kelt - ha túl rövid és/vagy szűk, akkor ribancosat. Az ideális szoknya éppen térd fölött vagy térd alatt végződik, és egyenes vonalú vagy ceruza szabású.
  • Egy bő jóganadrág egy kosztümnadrágtól "csak" az anyagában tér el - de hidd el, ez épp elég, hogy tönkretegye az összképet.
  • (Ez azoknak szól, akik hozzám hasonlóan a nadrágokhoz vannak szokva:) Ha véletlenül valamikor neadjisten szoknyában mész dolgozni, figyelj oda, hogy az asztal alatt is zárva legyen a lábad; nem biztos, hogy reflexből jön. Lehet, hogy valaki szerint szexis a bugyivillantás, de előléptetést biztos nem kapsz érte - és nem akarsz sztereotíp titkárnő lenni.
  • Bármilyen meleg van, nem látszódhatnak a lábujjaid, ha azt akarod, hogy komolyan vegyenek. Igen, ez szerintem is fura, de az üzleti életben mindenki ismeri ezt a szabályt, és más sem tud rá magyarázatot (végül is a lábujj nem, különösebben szexuális vagy undorító testrész), maximum annyit, hogy ez a szokás. Még szerencse, hogy a legtöbb iroda légkondícionált.
  • Csak akkor vegyél fel magassarkút, ha tudsz is benne járni. A tűsarkúk és a platformok különösen veszélyesek, de egy magassarkú bokabakancsban, amit dr. Martens is forgalmaz, vagy egy széles de alacsony sarkú cipőben könnyebb közlekedni. De egy lakkcipő, csatos topán vagy balerina sem rontja (nagyon) az összképet.
  • Egy (észszerű szorossággal viselt) fűző kifejezetten jót tehet a gerincednek napi nyolc óra ülés mellett, de ajánlatos blúz alatt viselni. /Igen, az észszerű két "sz" a legújabb szabályzat szerint./
  • Civilizáltabb (szekularizáltabb) munkahelyeken nem kifejezetten díjazzák a vallási jelképeket, például kerezteket vagy pentagrammákat, és egyébként sem vall profira az az üzenet, hogy "van egy képzeletbeli barátom, aki a világ ura, és ezt a tényt mindenkinek el akarom mondani". Persze, tudom, hogy a vallás nem erről szól és nem ilyen egyszerű, de kívülről ennyit látnak, és senkinek nincs a homlokára írva, hogy bigott vagy felvilágosult keresztény, agnosztikus vagy hardcore pogány, esetleg divatból hordja. Inkább ne bonyolítsuk a dolgokat. (Kisebb vidéki cégeknél ez nem feltétlenül igaz.)
  • Semmi latex- vagy bőrszerkó, irodamazonok csak a pornókban hordanak olyat. Még egyszer: NE LÉGY SZTEREOTÍPIA!
  • A táskád legyen elegáns, de minimum semleges. Ezt nem is feltétlenül kellene említenem, mert sok gótnak van elegáns, csipkés, csíkos tatyója; gyakorlatilag a Restyle kínálatából vagy az ahhoz hasonló darabokból bármi megfelelő - de zenekaros tornazsákot, szimatszatyrot vagy katonai málhát eszedbe ne jusson magaddal vinni az irodába.
  • Az irodaszereid dizájnjának csak a képzelet szabhat határt. A Bőregérben gyönyörű sárkányos tollakat lehet kapni, Dark Secret Shopból pedig olyanok rendelhetők, amiknek a markolata csontot formáz. Rengeteg tündéres, vámpíros, vagy horrorisztikus irodaszer található e-bayen is - de gyakorlatilag bármi jobb, mint egy sokadik kábelkék szignetta. 
  • Nem kell mindenkivel jóban lenned, de lehetőleg senkivel ne legyél direkt rosszban. Ha egy munkatársad elkezd a tegnap csajos sorozatról mesélni, ne vágj közbe komor arccal, hogy "az egy szar"; viszont a te beszámolóidra sincs joga így reagálni senkinek - semmi közötök egymás ízléséhez vagy irodán kívüli életéhez.
  • Ha irodagót vagy, akkor már éppen ideje kinőnödd abból az attitűdből, hogy akkor leszel gót (vagy gótabb), ha mindenki orra alá dörgölöd a gótságodat. Felesleges. Az identitásod nem mások ismereteitől vagy véleményétől függ. Ha ezt az egyet tudatosítod, többé nem érzel majd késztetést  úgy bemutatkozni, hogy "Hollóvarjú Sohamosoly vagyok, gót, keményvonalas Bauhaus-rajongó". Ezen most nevetsz, pedig amikor Siouxie Sioux-stílusú arcfestéssel és fullgót szerelésben jelensz meg valahol, pontosan ezt teszed, csak szavak nélkül. (És ezzel nincs is semmi gond, de mindennek megvan a maga helye és ideje, és ennek nem a munkahely. Meg egyébként is, a finom utalások sokkal elegánsabbak - és sokkal ijesztőbbek is.)
  • Mindig tudd, ki vagy, honnan jöttél, és hová tartasz. Tudom, hogy pár éve még anyu szoknyája alá bújtunk sírni, ha nem kaptuk meg a jegyet a HIM-koncertre, és amikor körbenézünk a nagybetűsben, legszívesebben visszabújnánk anyuhoz. De már késő visszamenni. Tudom, hogy legszívesebben sírva fakadnánk, amikor az irodában látjuk, hogy egynémely munkatársunk tizensok éve rostokol ugyanazon a rosszulfizető poszton, és félünk, hogy velünk is ez történik - de garantálom, hogy az ilyenek motiválatlan és identitászavaros emberek, akik túl teszetoszák voltak tanulni (ismerd meg őket, és meglátod). Neked viszont egy kifejlett identitás és egy komplett szubkultúra van a hátad mögött, és te nem így végzed, mert TENNI FOGSZ ELLENE!  Lehet, hogy most csak egy alagsori gépírónő vagy, de ne félj attól, hogy innen mész nyugdíjba. Megvan a műveltséged, a kiállásod, a stílusod, és a motivációd is, hogy egyre magasabbra és magasabbra juss. Ne feledd, ebben a világban a megjelenés, a magabiztosság és a megjegyezhetőség jelenti a siker nyolcvan százalékát.
A cél a világuralom, és nem elégszünk meg kevesebbel!


Íme néhány kolléganő, akik szintén elmondják a véleményüket a témában (köszi a reakciókat, gondolatokat, vitákat és a brainstormingot, imádom olvasni mások gondolatait, főleg ha valamiben különböznek az enyémtől):

Trish
Blithe
Angel8


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése